روايت بعدي هم روايتي است که هم
شيعه و هم اهل سنّت آن را از پيامبراکرم«صلی
الله علیه و آله و سلم» نقل کردهاند که فرمودند:
لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مِنْ سَائِرِ أُمَّةِ
مُحَمَّدٍ إِلَّا بِجَوَازٍ مِنْ عَلِي[1]
اگر کسي روز قيامت بخواهد وارد بهشت شود، جز با
جواز و اجازهي علي نميتواند.
اين
روايت با عبارات و مضامين ديگري هم نقل شده است[2].
از جمله، در روايتي از
پيامبراکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» آمده است که خطاب به اميرالمؤمنين«سلام الله علیه» فرمودند:
إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يُؤْتَى بِكَ ـ
يَا عَلِيُّ ـ عَلَى نَجِيبٍ مِنْ نُورٍ وَ عَلَى رَأْسِكَ تَاجٌ قَدْ أَضَاءَ
نُورُهُ وَ كَادَ يَخْطِفُ أَبْصَارَ أَهْلِ الْمَوْقِفِ فَيَأْتِي النِّدَاءُ
مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَيْنَ خَلِيفَةُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ؟
فَتَقُولُ هَا أَنَا ذَا قَالَ فَيُنَادِي يَا عَلِيُّ أَدْخِلْ مَنْ أَحَبَّكَ
الْجَنَّةَ وَ مَنْ عَادَاكَ النَّارَ فَأَنْتَ قَسِيمُ الْجَنَّةِ وَ أَنْتَ
قَسِيمُ النَّارِ[3]
در روز قيامت، تو را بر اسبى نجيب از نور بياورند
و بر سرت تاجى باشد كه نورش درخشان بتابد كه نزديك است ديدهي اهل محشر را بربايد.
ندا از طرف خداى جل جلاله ميرسد كه كجاست خليفهي محمّد رسول اللَّه؟ تو ميگويي:
من اكنون حاضرم. سپس منادي صدا ميزند: اى على، هر كه را دوستت دارد، به بهشت ببر
و هر كه را دشمنت دارد، به دوزخ، تويى قسمت کنندهي بهشت، و تويى قسمت کنندهي
دوزخ.
و به اين مضمون روايات فراواني وارد شده است که خلاصهي آنها
اين است که همه کاره در روز قيامت، اميرالمؤمنين«سلام الله علیه» است.
پی نوشت
ها:
[1]. تفسير
منسوب به امام حسن عسکري«سلام الله علیه» ص 441.
[2]. ن.
ک: بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، باب أنه قسيم الجنة و النار و
جواز الصراط، ج 39، صص 193 ـ 210؛ إحقاق الحق و إزهاق الباطل و ملحقات آن، ج 4، صص
259 ـ 264 و ج 7، صص 114 ـ 121 و ج 15، صص 185 ـ 190 و ج 17، صص 158 ـ 162 و ج 20،
صص 391 ـ 395 و ج 21، صص 517 ـ 521 و ج 22، صص 221 ـ 222 و ج23، صص 627 ـ 628.
[3]. الأمالي
(للصدوق)، ص 361.